tisdag 18 mars 2008

Wikin fungerar allt bättre

Nu har vi snart läst klart om syror och baser och elevrna börjar bli allt aktivare på wikin. Jag har märkt att många har problem av mer teknisk karkatär. De frågar om hur man skapar nya sidor, hur man gör länkar, lägger till bilder och filmer. Det märks tydligt att datorvananan är olika stor bland eleverna.
Några elever har intre riktigt förstått att det är ett arbete som de skriver tillsammans utan de har kommit med mer traditionella arbetetn som de har klistrat in på wikin. Sedan har någon blivit ledsen när andra elever har gått in och ändrat i deras texter.
Överhuvudtaget verkar de flesta eleverna vara väldigt försiktiga med att gå in och ändra/förbättra det andra skrivit. Speciellt flickorna tycker jag mig se.
Det är säkert en vanesak och jag tror att nästa gång de får jobba med en wiki kommer både de metodiska- och tekniska trösklarna vara lättare att ta sig över.

3 kommentarer:

Gunbritt sa...

Tack för att skriver om dina framgångar och svårigheter med wiki.
Tror också att det tar tid att vänja om eleverna, men att det går. De har ju jobbat på samma vis i många år.
Roligt om du hinner testa vidare. Har du kollat runt på andra deltagares wikis?

Carl-Johan sa...

Hej Magnus! Jag deltar också i esmartutbildningen i vår, och du ligger flera steg för mig i användandet av wikisar. Jag ska nu äntligen börja mer praktiskt att arbeta med wikisar i en klass, och då passar jag på att fråga dig hur du enklast tycker att man ska bjuda in eleverna till wikisarna. Alltså: jag har skapat sex grupper, med fem elever i varje grupp. Hur gör jag rent praktiskt när jag bjuder in dem till den wikis som jag skapat? De behöver ju få inloggning etc. Om du har tid och lust skulle jag bli glad om du kunde mejla mig dina tips på hur man smidigast löser detta. Jag har bokat en datasal för hela klassen efter påsk, och tänkte att det skulle var smidigt att fixa allt detta på en lektion. Min adress är: carl-johan.markstedt@nacka.se

Glad påsk! /Calle

Gunbritt sa...

Nu har jag sett att du verkligen är igång med wikisar. Skriv och berätta hur det går, är du snäll!